NNIF gym's Styrketävling, preliminär information - nnifglenn.blogg.se

nnifglenn.blogg.se

Glenn bloggar om NNIF's gym och styrketräningsskola

NNIF gym's Styrketävling, preliminär information

Publicerad 2012-10-30 11:05:00 i tävling

Preliminärt datum 15e December (lördag)
 
Eftersom detta blir den första tävlingen någonsin (?) i NNIF gym's historia så börjar vi i all enkelhet med endast en viktklass (troligtvis tar vi med en våg så räknar vi ut wilks koefficient eller liknande så blir det som en bonustävling att få högst wilks-poäng en.wikipedia.org/wiki/Wilks_Coefficient )
 
Preliminärt har vi ingen damklass, men tjejer uppmuntras att ställa upp och anmäla sitt intresse så kanske en sådan införs.
 
Grenarna är knäböj, bänkpress, marklyft dvs de grenar som hör till sporten styrkelyft, men med lite andra regler, enligt de officiella.
 
Varje lyftare får göra 3 försök i varje gren, det tyngsta godkända resultatet räknas och summeras upp till totalen (summan av alla tygsta godkända resultat i varje gren). Den som har högst total när alla 3 lyften är avklarade vinner.
Man får aldrig sänka en vikt i en gren, har man valt en vikt måste man antingen klara den eller höja den.
 
Det finns givetvis en ära i att få tyngst godkänt resultat i varje gren med. Så även om du känner att t.ex. ditt marklyft suger, kom och äg bänkpressen ;-)

Ett lyft blir godkänt om minst 2 av 3 domare anser att det är enligt godkänt utförande.
 
Eftersom detta är en gymtävling där de flesta är mycket ovana vid saker som förekommer på "riktiga" styrkelyftstävlingar, tex signaler och stopp i bänkpress med mera så har vi lite mildare regelverk på denna tävling:
 
Godkänt utförande för knäböj
Vecket mellan framsida lår och höften skall vara under knät, Lyftet skall börjas och avslutas med helt raka ben (utlåst knäled). Lyftets slut skall markeras genom att lyftaren nickar och tittar på domaren som är framför en. Man påbörjar lyftet när man vill, efter det att man har gått ut med vikten och ställt sig med raka ben
 
Godkänt utförande för bänkpress
Enligt s.k. fitnessfive-regler, dvs ej stopp men ej studs, samma tempo på nedsänkning av stången mot bröstet. Full utlåsning i start- och stoppläget.. Båda fötterna helt i marken, rumpan får ej släppa bänken.
Skillnader mot fitnessfive-reglerna är den utrustning vi tillåter (se nedan) samt att det är EN repetition som gäller samt att man får välja vikterna själv (vi testar ju maxstyrka).
Här finns det information och film om fitnessfive-regler: http://www.fitnessfive.se/Live-Score
 
Godkänt utförande för marklyft
Stången skall lyftas upp från marken så att hela ryggen bildar en vinkel mot golvet på minst 90grader, mätt från kroppens baksida och golvet. Lytets slut skall markeras med att man drar bak axlarna. Stången skall ej släppas från slutläget genom att bara släppa den med händerna, stången skall släppas så att kroppen följer med den (se Glenns marklyft här: http://www.youtube.com/watch?v=oUZDFJ_Kqlg )
 
Tillåten utrustning: kläder (ej pösiga), skor med max 5cm klack, handledslindor, lyftarbälte, magnesium, kroppspuder, vulcan-skydd för knän och armbågar.
 
Frågor, funderingar, förslag på regelmodifieringar, kontakta oss på gym@nnif.se
 
Om någon vill vara funktionär, hör av er!
 
Efteråt på kvällen blir det troligtvis någon form av utgång (ev. till en bokad sal/rum på någon nation där vinnarna bjuds på någon dricka annars är det självserveringspris som gäller)
 
Man tävlar för äran och eventuellt en slags enklare pokal :-)
 
med reservation för små-ändringar, detta är preliminär information!
 
Observera att reglerna skiljer sig från Svenska Styrkelyftsförbundets definitioner på godkänt utföranade. Dessutom har vi inte "godkända" mått på utrustningen och kommer använda en olympisk skivstång till lyften. Detta kan jämföras med att man spelar en innebandy-match på småmål utan sarg, annat antal spelar på planen samt annan periodtid etc. Däremot följer vi Svenska Ordbokens defeninition på styrkelyft, dvs valet av grenarna.
 
 
 
Vi hoppas på en trevlig och spännande dag med många tunga lyft!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela