Dagbok, träningsskolan 13 och 15 November - nnifglenn.blogg.se

nnifglenn.blogg.se

Glenn bloggar om NNIF's gym och styrketräningsskola

Dagbok, träningsskolan 13 och 15 November

Publicerad 2012-11-16 08:47:00 i Träningsskola

Tisdagen 13e Nov så var Fredrik med mig på träningsskolan, han är utbildad PT. Hade annonserat om det men var inte direkt någon som kom för just detta, utan var "det gamla vanliga" att någon ville ha hjälp med marklyft :-)
 
Hoppas fler kommer på tisdag då Fredrik är där igen! Missa inte chansen att fråga en riktigt duktig kille om träningstips!
 
Torsdagen 15e Nov så var Gustav på gymmet och berättade lite om Crossfit och drog igenom ett mer eller mindre standardpass med oss som var där. Han lämnade lite lappar på gymmet som man får ta och testa på! Ska försöka publicera det han gick igenom här på bloggen med. Men crossfit är iaf ett sätt att kombinera styrka och uthållighet med moment från bla gymnastiken (grundaren var gymnast och började experimentera med tyngdlyftning bla).
 
Han rekommenderade att man helt enkelt googlar crossfit så hittar man program, och sedan söker man på youtube om det inte är någon övning man känner till namnet på.
 
Detta var passet vi körde:
 
10 thrusters på lämplig vikt
 
3vändor av:
knäböj (utan vikt) 25reps
svingar (med hantel/kettlebell) 10reps
burpees 10reps
 
10 thrusters på lämplig vikt
 
Jag orkade inte ens den första vändan... tror jag tog för mycket vikt på thursters (50kg) och hade tränat max reps knäböj innan.. men ärligt talat JAG HAR KASS KONDIS! Ska försöka köra detta 1-2ggr i veckan tills det sitter :-)
 
Jag har kört mycket skivstångskomplex förr och jag rekommenderar det starkt, här kan man läsa lite grann om det: http://www.styrkelabbet.se/skivstangskomplex/
min variant:

rumänska marklyft
skivstångsrodd
frivändning med stöt/press
böj bak

5reps/moment vila en minut och kör igen, 3-4vändor totalt, man blir helt slut! (börja med stången, TIPS)
 
 
Hoppas Gustav vill visa ett pass snart igen! :-)
 
Nästa torsdag, den 22a, kommer Gustavs polare Kim och visar de olympiska lyften. Missa inte det!
 
Här är en bra video som går igenom saker man kan göra för sin underbens-mobilitet:
Jag snackade lite grann om detta med en kille, hoppas han läser här!
 
Jag börjar få beröm för mina knäböjar, mitt djup och teknik, så man kan helt klart arbeta upp sin rörlighet - ge inte upp ni som läser här och följer mina tips :-) 
 
Jag har absolut inga känningar i ryggen alls av mina maxreps set igår!
 
Se bara till att köra knäböj så gott det går under tiden med, att köra övningen är den bästa mobilitetsträningen men ibland måste man komplettera med stretching.
 
Nästa steg efter man har fått upp rörligheten är teknikslipning och stärkning av bålen - anser jag iaf. Kanske man ska ha stången längre ner på ryggen? (sk lowbar) kanske ens knän åker in när man böjer? Dags att börja experimentera med fotställningen - i vilket läge är jag starkast och säkrast? Behöver jag ytterligare rörlighet?
 
Mitt mål med knäböj nu är att ta 180kg till sommaren ;-)
 
Glöm inte att signa upp för partyt!!! Information: http://www.nnif.se/
 
Vi ses på gymmet
/ Glenn

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela